Czy deweloper może odmówić wpisania wad mieszkania do protokołu odbioru?

Joanna Marska-Romaniszyn    05 stycznia 2017    Komentarze (0)

Jeśli podpisałeś już umowę deweloperską, to pewnie z utęsknieniem oczekujesz odbiór mieszkania – na dzień, w którym będziesz już mógł odebrać klucze, zacząć prace wykończeniowe i przeprowadzkę. Z punktu widzenia dewelopera przekazanie Ci mieszkania to także ważny moment – ponieważ podczas odbioru lokalu potwierdzisz (lub nie), że deweloper wywiązał się ze swojego zobowiązania, czyli prawidłowego i zgodnego z umową wybudowania budynku i mieszkania (oraz ewentualnie innych pomieszczeń, np. garażu).

.
Protokół

Podczas odbioru mieszkania spisuje się protokół, w którym możesz zgłosić deweloperowi swoje uwagi co do lokalu, czyli po prostu Twoje spostrzeżenia co do wadliwego wykonania różnych elementów (np. krzywe ściany, niedomykające się okno) czy wykonania niezgodnie z umową (np. zbyt mała powierzchnia lokalu, użycie innych materiałów budowlanych niż zapisano w umowie). Protokół powinien być podpisany zarówno przez Ciebie jak i pracownika dewelopera, od którego odbierasz mieszkanie.

.
…i zaczynają się schody

Nie da się ukryć, że jest to moment, gdy bardzo często dochodzi do różnych zgrzytów między przyszłym właścicielem mieszkania a deweloperem. Dzisiaj nabywcy często przychodzą na odbiór lokalu ze specjalistą – osobą, która fachowo stwierdzi, czy lokal ma jakieś wady. To sprawia, ze ilość dostrzeżonych wad się zwiększa, i często są to poważne wady, których nie widać gołym okiem. Jednak nawet jeśli przyjdziesz sam (chociaż polecam wydanie kilkuset złotych na fachowca – to pomoże zaoszczędzić Ci nerwy, czas i pieniądze w przyszłości), prawdopodobnie stwierdzisz mniejsze czy większe wady i usterki.

Pracownik dewelopera, który w jego imieniu będzie przekazywał Ci mieszkanie, może niechętnie patrzeć na Twoje próby wpisania w protokole wszystkich stwierdzonych wad. Może dyskutować z Tobą i udowadniać, że nie masz racji, że się nie znasz (i że fachowiec, którego przyprowadziłeś, też się nie zna), że tak się teraz buduje, albo że z czasem wszystko się samo naprawi.

.
Wady lokalu – czy każdą można wymienić w protokole?

Być może też pracownik dewelopera stwierdzi, że do protokołu odbioru można wpisać wyłącznie wady, które jego zdaniem istnieją. Może powiedzieć Ci tak: skoro protokół podpisują dwie strony (Ty i deweloper, a dokładnie jego przedstawiciel przekazujący Ci lokal), a tylko Ty uważasz, że istnieje jakaś wada, to nie można jej umieścić w protokole – bo wówczas pracownik dewelopera podpisując protokół by potwierdził, że jego zdaniem taka wada istnieje. A przecież on uważa inaczej. A poza tym jego szef się nie zgadza, żeby wpisywać takie „wątpliwe” wady lokalu w protokole.

Logiczne? No jest w tym jakaś logika, ale nie daj się przekonać, że tak to rzeczywiście działa, bo z ustawy deweloperskiej wynika co innego!

.

Jak jest naprawdę?

Jeśli uważasz, że lokal ma wady, a deweloper uważa, że takich wad nie ma, to i tak masz prawo wpisać w protokole, że Twoim zdaniem taka wada istnieje. Pracownik dewelopera podpisując protokół nie potwierdza wcale, że się z Tobą zgadza, a jedynie, że przyjął do wiadomości Twoje uwagi.

Jeżeli deweloper nie zgadza się z Tobą, to powinien w ciągu 14 dni od dnia podpisania protokołu doręczyć Ci oświadczenie, że nie uznaje zgłoszonych przez Ciebie wad. Powinien też wyjaśnić, dlaczego jego zdaniem wad nie ma. Być może to uzasadnienie Cię przekona i sam dojdziesz do wniosku, że wszystko jest OK (najlepiej jednak będzie, jeśli skonsultujesz się z fachowcem, a nawet dwoma – bo może osoba, która pomagała Ci w odbiorze, wcale takim fachowcem nie jest). Niestety, jeśli nie dojdziecie z deweloperem do porozumienia, spór może skończyć się w sądzie – ale to już temat na inny wpis.
.
.

Jeśli uważasz, że ten wpis jest pomocny, udostępnij go proszę na swoim Facebooku albo w inny sposób. Być może przyda się komuś z Twoich znajomych, a dla mnie jest to promocja bloga 🙂

.

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Cieszę się, że chcesz skomentować ten wpis – pamiętaj jednak, że na blogu nie udzielam porad prawnych. Jeśli jesteś zainteresowany taką poradą albo masz pytania dotyczące Twojej umowy deweloperskiej, napisz do mnie na adres joanna.marska@umowazdeweloperem.pl.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: